ممكن است بخواهيد داخلي هاي خود را روي اينترنت قرار دهيد و از طريق آن روي سرور خود رجيستر شويد و احتمالا Valid IP نيز نداريد و سرور خود را پشت NAT قرار دادهايد و مي بايبست از طريق آن سرور به اينترنت دسترسي داشته باشد، در اين حالت بايد تنظيماتي روي استريسك خود انجام دهيد تا به درستي پشت NAT و با Invalid IP كار كند، داخلي هاي روي اينترنت روي آن رجيستر شده و تماس به درستي برقرار شود.
اگر تنظیمات استریسک Asterisk و بحث NAT به درستی انجام نشود به احتمال بسیار زیاد به مشکلات زیر برخواهید خورد.
اگر پورت بیروین دسترسی به SIP را روی میکروتیک تغییر دادید (که باید به دلایل امنیتی و مشکلات SIP در داخل تغییر دهید) باید در قسمت asterisk sip settings در منوی pbx هم ip public و هم پورتی که کاربران از بیرون متصل می شوند را مشخص کنید، دقیقا مثل تصویر زیر که پورت 9080 تعیین شده است.
نکته: تغییر پروت SIP دسترسی بیرونی به روتر شما الزامیست، چه از لحاظ رعایت حداقل نکات امنیتی چه از لحاظ برطرف کردن مشکلات احتمالی سرویس دهندگان، پس پورت SIP را برای کسانی که از روی اینترنت رجیستر می شوند حتما تغییر دهید.
extern ip همان آي پي Valid شماست كه از اينترنت با آن ديده مي شود و به شما MAP شده است، اگر از ADSL استفاده ميكنيد همان IP گرفته شده توسط مودم شماست، علاوه بر اين بايد بر روي مودم ADSL يا روتر خود اين پورت ها رو هم به آی پي داخلي سرور Forward کنيد.
باید در تعریف داخلی که قرار است از بیرون شرکت متصل شود رفته و گزینه NAT را به حالت YES قرار دهید.
در میکروتیک یا روتر خود باید پورت جدید (9080) udp به پورت 5060 آی پی ایزابل و همچنین 10000-20000 udp را به 10000-20000 udp ایزابل NAT کنید. دقت کنید هر دو rule را بنویسید.
حال تماسی بدون مشکل، با صدای دو طرفه و بدن قطعی خواهید داشت.